Sommige klanten van T-Mobile Thuis kampen sinds afgelopen vrijdag met tragere internetsnelheden, omdat de telecomprovider zijn dataverkeer omleidt via Duitsland. Dat melden diverse bronnen.
T-Mobile krijgt klachten van gebruikers die merken dat de reactiesnelheid van hun verbinding fors is teruggelopen, meldt de NOS. Klanten kampen daardoor met problemen bij online gamen en het streamen van films, vooral tussen zes en tien uur ’s avonds.
De klachten, die worden bekeken door toezichthouder Autoriteit Consument en Markt, komen op een gevoelig moment voor T-Mobile. Het bedrijf is gestart met een prijzenoorlog in Nederland tegen concurrenten KPN en VodafoneZiggo op het gebied van thuisinternet.
Oorzaak van de vertraging is dat het internetverkeer van T-Mobile sinds vrijdag niet via het Amsterdamse internetknooppunt AMS-IX loopt, maar via DTAG in Duitsland. Dat knooppunt is in handen van Deutsche Telekom, moederbedrijf van T-Mobile.
Volgens T-Mobile is de aanpassing nodig om het netwerk te verbeteren en heeft slechts een klein deel van de klanten er last van. In totaal hebben meer dan 200.000 klanten in Nederland vast internet van T-Mobile Thuis.
Toegang tot snellere verbindingen
Critici beschouwen de omleiding van het dataverkeer als een bezuiniging. Volgens hen wil Deutsche Telekom meer geld verdienen door grote spelers als Netflix en Google te vragen extra te betalen voor toegang tot snellere verbindingen met klanten van T-Mobile.
Michiel Steltman van de stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) meent dat de ingreep mogelijk indruist tegen afspraken over netneutraliteit in Nederland. Die schrijven voor dat providers geen voorrang mogen geven aan bepaald internetverkeer. "Het roept vragen op over de gevolgen voor netneutraliteit en het zou goed zijn als de Autoriteit Consument en Markt hiernaar zou kijken", aldus Steltman tegen de NOS.
T-Mobile belooft ondertussen de capaciteit van de verbinding via Duitsland te vergroten, aldus een woordvoerder tegen Bright. Het bedrijf werkt "dag en nacht om dit probleem op te lossen".
Update: T-Mobile Nederland heeft de omleiding van dataverkeer via Duitsland inmiddels teruggedraaid, tweet CEO Søren Abildgaard.
Tonight we decided to do a complete roll back of the routing internet traffic to the original situation step by step. We will carefully monitor this process to minimize customer impact. We thank our customers for their feedback on our forum!
— Søren Abildgaard (@SorenAbildgaard) October 29, 2019